Alweer een week in Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Simone Zijlstra - WaarBenJij.nu Alweer een week in Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Simone Zijlstra - WaarBenJij.nu

Alweer een week in Paramaribo

Blijf op de hoogte en volg Simone

01 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

Zo het is ondertussen alweer een week dat ik hier ben!

Vorige week donderdag was het zover 07.00 uur vertrokken we richting schiphol. Om om kwart over 11 richting Suriname te vliegen. De vlucht viel heel erg mee, wat filmpjes kijken, even eten, even kletsen en voor je het weet zijn er negen uren om en land je in Suriname. Bij het uitstappen voel je gelijk een warme deken over je heen komen vanuit het koele vliegtuig met je trui en lange broek aan het warme weer hier in.
Zo'n 18 uur na het vertrek in de ochtend kwamen we in ons voorlopige verblijf aan. Al met al een hele reis dus.

Gelijk de volgende dag stond een stagegesprek gepland. Dus de wekker stond alweer vroeg. Ook gelijk even de stad verkend, toch wel handig hier al een vriendin te hebben die alles al kent. De palmen tuin hebben we bekeken en lekker aan de Suriname rivier bijgekletst.

Ook hebben we een hele rondleiding door Paramaribo gehad, zowel de rijke als de arme buurten hebben we bekeken. Wat een verschil van grote huizen met zwembaden en enorme hekken eromheen tot kleine hutjes waar meer buiten is dan binnen.

Ook kwamen we net aan tijdens een soort avondvierdaagse, de wandelmarsh. Dit is een hele grote stoet mensen van die lopen vier dagen verschillende afstanden voor bedrijven. Mooi verklede mensen, trommels, dansen elke groep had zijn eigen 'optreden' tijdens het lopen.

's avonds hadden we een hollands feestje, de Dijk kwam namelijk optreden. Eenmaal op het podium bleek dat wij ook bij hen in het vliegtuig hadden gezeten, toen wisten we dat het een band was maar niet dat het de Dijk was.

Zondag zijn we naar white beach geweest, een klein strand zo'n drie kwartier rijden, dit komt vooral omdat de wegen erg slecht zijn en je heel langzaam moet rijden. Er is hier niet veel strand in Suriname. White beach was een klein mooi wit strand met leuke hutjes en palmbomen. We kwamen er met eb, dan is er bijna geen water omdat er een klein gedeelte afgezet is met netten om te zwemmen. Achter de netten zwemmen piranja's. Eenmaal vloed was het echt de moeite waard. Je kan er dan lekker zwemmen en het strand lijkt veel mooier.

Ook zijn we verhuisd naar ons huis voor de komende drie maanden. Het is een leuk huis waar we met 5 meiden wonen.

Maandag was het dan zover mijn eerste stage dag hier. Totaal anders dan in nederland. Er is heel veel buiten zoals wachtkamers en wandelgangen. Niet op alle kamers is airco dus je gaat van koud naar warm naar koud wat best wel even wennen is. Ook liggen de patiënten en er heel anders bij dan in Nederland en de administratie gaat allemaal nog via papieren dossiers ipv digitaal.
Ik kom op verschillende afdelingen waardoor ik veel verschillende patienten ga zien. dit is wel erg leuk! Ik denk dat ik hier wel een leuke en hele leerzame stage ga hebben.

Het weer is hier heel mooi, erg warm als de zon schijnt! Tot nu toe heb ik nog maar een echt tropische regenbui hier mee gemaakt. Dan regent het ook echt knetterhard waarna het weer prachtig weer is. s' ochtends om 6 uur wordt het licht en 's avonds om 7 uur is het alweer donker. Het uitslapen hier dat wen je wel af, door de warmte zat ik vanochtend om 7 uur al een werkplan te schrijven voor stage! Ook wel fijn dan heb je de hele dag nog.

Vandaag is hier een vrije dag omdat het dag van de arbeid is net even een bezoekje gebracht aan het zwembad en nu nog even lekker in de tuin genieten van het mooie weer:)

• 02 Mei 2014 - 17:15

Marit: