werken en vakantie vieren - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Simone Zijlstra - WaarBenJij.nu werken en vakantie vieren - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Simone Zijlstra - WaarBenJij.nu

werken en vakantie vieren

Blijf op de hoogte en volg Simone

14 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

Door de weeks gewoon het normale 'werkende' leven maar dan in Suriname, in het weekend genieten van de mooie dingen die Suriname te bieden heeft. Als je op maandag op stage begint kun je je al niet voorstellen dat je zondag nog dolfijnen gespot hebt.

Er zijn na mijn vorige blok al weer veel leuke dingen geweest. Ondertussen het stap leven van Paramaribo een beetje verkend, wat erg leuk is! Ook kennis gemaakt met de partybus, een bus met nog een paar stoelen en een 'dansvloer' zonder ramen en dak met goede muziek en lekkere drankjes waarmee je door paramaribo rijd. Dit zul je in Nederland nooit tegenkomen!

Het paardrijden heb ik hier even ingeruild voor salsa les, nu drie lessen gehad, erg leuk! Hopelijk heb ik het goed onder de knie als ik weer naar huis ga.

Op stage gaat het goed, ik krijg steeds meer mijn eigen patiënten die ik ga vervolgen en zelf kan gaan behandelen. Ik zie veel op verschillende afdelingen waardoor je de goede dingen ziet, mensen die snel vooruit gaan en weer goed en wel naar huis kunnen, maar ook de minder leuke dingen, mensen die niet goed herstellen of complicaties erbij krijgen. Dit is soms wel zielig, oude mensjes die nog moeten oefenen om te herstellen maar waarbij eigenlijk geen hoop meer is.

ondertussen Paramaribo ook al even op de fiets aan het verkennen geweest. En ja, ergens heen fietsen is makkelijk maar door de eenrichtingswegen hier is de terugweg vinden nog wel eens lastig.
Vorige week een hele fietstocht gemaakt naar De weg naar zee, waar een hindoestaanse tempel is.
Ook naar de Colacreek geweest, een kreek met water precies de kleur van cola. Lekker gezwommen, ook nog in een tropische bui lekker verkoelend.

De eerste dieren zijn hier ook gespot, dolfijnen, kaaimannen en schildpadden. Met een bootje de rivier op om dolfijnen te spotten,het was even zoeken maar uiteindelijk wel veel dolfijnen kunnen zien. Jammer genoeg gaven zie niet even een showtje weg. Hierna over plantages gelopen, bijzondere bloemen en vruchten gezien en alvast kennis gemaakt met schildpadden en kaaimannen. Om vervolgens 'savonds in het donker met een bootje het moeras in te gaan en wilde kaaimannen te vangen. Ze werden zo met de blote hand door de gids uit het water gegrepen waarna ze mee werden genomen in de bood, ja iedereen kreeg een kaaiman op schoot. Na een fotomomentje zijn ze allemaal weer losgelaten.

Ook schildpadden gezien, ook hierbij was het eerst goed zoeken en dachten we we gaan er nooit een vinden, uiteindelijk hebben we er wel 20 kunnen zien, zowel de groene schildpad als de leder schildpad. ook het leggen van eieren hebben we kunnen zien. Tijdens de tripjes ook de eerste aap gezien, en mooie vogels, knal rood en knal blauw.

Al met al hele leuke dagen hier gehad, nog maar negen weken en dan zit het er al weer op, genoeg tijd voor nog veel meer leuke dingen maar het gaat wel erg snel.